Pavel Hanuš
Ernst & Young, Na Florenci 2116/15, 110 00 Prague 1, Czech Republic
email: Pavel.Hanus@cz.ey.com
Slovaks in Vojvodina
Author: Pavel Hanuš
Language: Czech
Issue: 1/2015
Page Range: 40-65
No. of Pages: 26
Keywords: Republic of Serbia; Vojvodina; Lug; Slovaks; national minority; Evangelicals
Summary/Abstract:
This study explores the settlement of Slovaks in the Republic of Serbia, with a special focus on the northern area of Vojvodina, which is the main homeland of the Slovak minority. The article presents their history and other important aspects of their culture, such as media, fellowships, food and folk music. Education, language and religion will be introduced in separate chapters as they have been vital for the preservation of Slovak culture. The study also contains elementary information about the geography and statistics of this minority.
Úvod
Někteří Slováci se v průběhu 18. století rozhodli opustit svojí domovinu a vydat se hledat nový a lepší domov. Většina z nich se z jihu Slovenska a severu Maďarska vydala dále na jih do tehdejších Dolních Uher, kde jejich potomci pobývají dodnes.
„Pátrajúc za skyvu chleba, za zaobstarávaním základných podmienok živobytia pre svoju rodinu, náš človek sa ocitol ďaleko od vlasti svojich predkov. Bol vystavený novým okolnostiam života. Nezdravá voda, záplavy, sucho, epidémie, požiare, zemetrasenia, vpády cudzích vojsk, rabovanie a bieda boli každodennou súčasťou života. Ťažké fyzické práce, často i hlad a veľká úmrtnosť dietok a obyvateľstva, boli každodennosťou našich prisťahovalcov.“[1]
V Srbsku, ve Vojvodině, nalezneme velmi aktivní spolky pečující o tradiční slovenskou kulturu. Jedná se o celosvětově nejaktivnější a nejpočetnější skupinu Slováků žijících v zahraničí, o něco méně početné spolky jsou i v severním Chorvatsku[2] kolem města Ilok. Nejméně aktivní a nejméně početná je skupina Slováků žijících v Černé Hoře.
Hlavním cílem této studie je zmapovat usídlení a současné aktivity Slováků na území dnešního Srbska. Pro tento časopis je studie připravena jako souhrn předchozích prací autora na toto téma. Jedná se především o monografii Po stopách Slováků ve východní Evropě[3] a výstupů z projektu Pestrá Evropa.[4]
Literární rešerše
Zásadním dílem je kniha „Slováci v Srbsku: z aspektu kultúry“[5], která byla vydána v roce 2012. Tým Ústavu pre kultúru Vojvodinských Slovákov nás v ní postupně seznamuje s jednotlivými vesnicemi a městečky, kde Slováci v Srbsku sídlí, s historií, zvyky, architekturou a základními demografickými údaji. Kniha ovšem trpí i některými faktografickými nedostatky, a proto se připravuje druhé opravené vydání.
Monografie jednotlivých vesnic nám poskytují komplexní a podrobný pohled na život v dané vesnici. Někdy jsou tyto podrobnosti až neuvěřitelné, například v monografii „Lug, dedinka v údolí“ se můžeme dočíst i celý soupis obyvatel a jejich adresy z roku, kdy kniha vyšla, co dříve hrávaly děti za lidové hry či o výletu místních obyvatel na Slovensko. V této knize je velmi pěkně popsána i historie příchodu Slováků na „Dolní zem“ s názornou ukázkou na přiložených mapách. Tuto monografii ovšem stejně jako ostatní trápí to, že do ní ve značné míře přispívali místní a díky tomu se situace může jevit lépe, než je skutečná realita. Mezi dalšími monografiemi lze zmínit „Padina: 1806–1996“[6], „Padina 1806–2006“[7], „Kovačica: 1802–2002“[8] a „Selenča: 1758 – 1998“[9]. Jelikož ovšem tyto monografie mají v zásadě stejný ráz, není potřeba zde rozebírat podrobnosti jednotlivých knih. Všechny nás shodně informují o historii a kulturní situaci těchto vesnic. V těchto knihách máme ovšem několik odlišností.
Ve sborníku „Selenča: 1758 – 1998“ se autoři rozepisují především o zvláštnosti toho, že tato vesnice je rozdělena na dvě poloviny mezi katolíky a evangelíky. Můžeme se zde tedy dočíst mnoho zajímavostí o rozdílech mezi zvyky těchto rozdílných směrů křesťanství. Jistě není bez zajímavosti ani rozbor jmen. Na tomto rozboru autoři jasně ukazují rodovou strukturu, a také po dlouhá léta neporušitelné rozdělení vesnice. Sborník „Kovačica: 1802–2002“ je naproti tomu zajímavý především články o umění. Dočteme se zde, že Kovačica[10] je centrem umění Vojvodinských Slováků. Především početně zastoupený je tu směr naivního umění. V pracích „Padina: 1806–1996“ a „Padina 1806–2006“ se naproti tomu setkáváme s popisem vojenské hranice. V neposlední řadě je potřeba zmínit podrobné a rozsáhlé informace o studních v Padině, které dříve byly společné pro celou vesnici.
Dalším cenným zdrojem, jak poznat místní kulturu jsou časopisy, kterých zde vychází velké množství. Mezi ty, jež přináší nejzajímavější informace, patří zejména „Národnostný kalendár“[11] a „Dolnozemský Slovák“[12]. V prvně zmíněném se můžeme dočíst, jaký byl právě uplynulý rok této menšiny, a tím získat představu o aktuálním dění.
Historie příchodu Slováků na Dolní zem
Evropa zmítaná válkami 17. a 18. století ovlivnila osudy mnoha lidí, mezi něž se bezesporu řadí i slovensky hovořící obyvatelé dnešního jižního Slovenska a severního Maďarska. Doba nebyla lidem z těchto končin příznivě nakloněna, turecká armáda[13] se dostávala až na zmíněné území. Jejich nájezd je ohraničen rokem 1663, kdy se Turkům povedlo dobýt Nové Zámky. Posíleni vítězstvím pokračovali přes Hlohovec, Nitru a Levici až do údolí řeky Váh. I přes to, že se s Turky podařilo uzavřít mír, byly jeho podmínky pro Habsburskou monarchii nevýhodné. Leopold I.[14] tuto smlouvu podepsal 10. října 1663. Tímto dokumentem Turkům zůstaly Nové Zámky, což jim pomohlo drancovat slovenské vesnice.
V roce 1683, po porážce Turků u Vídně, to pro obyvatele Horního Uherska vypadalo, že se situace obrátí k lepšímu. To se nestalo ani přes to, že Turci byli o dva roky později nuceni stáhnout se z Nových Zámků a rok na to i z Budína.[15] Dokonce ani když byla v roce 1718 turecká nadvláda Uherska definitivně ukončena, místním obyvatelům se neulevilo. Spíše naopak, neboť většina tehdejší uherské šlechty se nacházela na území dnešního Slovenska.[16]
„Preč odtiaľto! Preč z toho prekliateho miesta, kde ťa zem nevládze uživiť, kde z teba zdierajú kožu, kde žijeme horšie ako dobytok, ako psy… Preč odtiaľto, kamkoľvek, len preč… Ďaleko, veľmi ďaleko, čo najďalej, hoci na koniec sveta…“[17] Odchod Slováků byl tedy jedinou možnou obranou proti útlakům. Zrychlení odchodů evangelických Slováků pomohla i tehdejší velmi tvrdá rekatolizace.[18]
Velmi často si Slováci jako svoji novou destinaci vybrali Dolnou zemi, někdejší jih Uherska[19]. Podle dnešních hranic připadá toto historické území pěti státům, a to konkrétně Chorvatsku, Rumunsku, Srbsku, Maďarsku a Bulharsku. Komplementárně k tomu se používá výraz „Horniaky“ či „Horná zem“, kterým se míní území dnešního Slovenska a severního Maďarska. Někdy se můžeme setkat i s označením „Stará vlast“.[20]
Území dnešního Srbska, které se rozkládá ve vnitrozemí Balkánu, je poměrně jasně rozděleno na jižní hornatou část oproti výrazně rovinaté části na severu země. Abychom mohli pochopit Slováky v Srbsku, bohatě postačí, když se budeme zabývat pouze onou rovinatou částí. Tento severní, převážně zemědělský kraj, je znám pod jménem Vojvodina.[21]
„Geograficky se dělí do tří částí: na severozápadě Báčka (západní severní a jižní), v západní části od severu až k jihu Banát (severní, střední, jížní) a na východě Sriem. Přirozenou hranici oddělující tato tři území tvoří tři významné vodní toky – Dunaj (oddělující Sriem od Báčky a Banátu), Tisa (odděluje Báčku a Banát) a Sáva (dělí na jihu Sriem od zbytku Srbska).“[22]
V dobách, kdy ještě přes Dunaj nevedly mosty, tvořila tato řeka přírodní hranici mezi územím pod správou habsburského rodu[23] a Osmanskou říší. Jelikož ale Vojvodina byla na samém okraji monarchie, nepodařilo se ji uchránit nájezdu Osmanských Turků. Vzhledem k této politické situaci byl tento kraj velmi řídce obydlen. Bylo zde proto mnoho volné půdy k hospodaření. Tato půda patří díky vysokému podílu slunečních dní a podmínkám středního klimatického pásu k jedněm z nejúrodnějších v celé Evropě.
Obrázek 1. Vesnice ve Vojvodině s převahou slovenského obyvatelstva (modré).
Slováci v Srbsku. In: Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Kristýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 3. 6. 2012]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
Když se Habsburkům podařilo v roce 1718 z těchto území vytlačit Turky, vznikly zde ideální podmínky pro osídlení ze severu území pod správou tohoto rodu. Jelikož bylo potřeba neustále zvyšovat zemědělskou produkci a hlavně hlídat hranici s Osmanskou říší, bylo stěhování poměrně dost podporováno. Nově příchozím byly poskytovány pozemky a materiál na stavbu výměnou za práci, kterou zde odvedou. I přes překážky stěhování se do neznámého, vypáleného kraje s minimem infrastruktury sem přichází mnoho národnostních skupin, které zde vytvářejí vlastní osady. Usazování jednotlivých národů ve vlastních vesnicích a městech se udrželo do dneška.
„Pátrajúc za skyvu chleba, za zaobstarávaním základných podmienok živobytia pre svoju rodinu, náš človek sa ocitol ďaleko od vlasti svojich predkov. Bol vystavený novým okolnostiam života. Nezdravá voda, záplavy, sucho, epidémie, požiare, zemetrasenia, vpády cudzích vojsk, rabovanie a bieda boli každodennou súčasťou života. Ťažké fyzické práce, často i hlad a veľká úmrtnosť dietok a obyvateľstva, boli každodennosťou našich prisťahovalcov.“[24]
Osídlení zde vypadá úplně jinak než u nás, či na Slovensku. Vytvářely se zde větší obce, v řádech stovek až tisíců obyvatel, které však od sebe byly poměrně vzdálené. Díky tomu, že v době, kdy byl tento kraj znovu osidlován, byla zde plánovitě budována kompletně nová infrastruktura, setkáváme se zde s převážně pravoúhlým systémem. Jelikož dříve nebyl přesun krajinou tak rychlý a jsou zde poměrně velké vzdálenosti, uprostřed polí vznikla jednotlivá stavení, ve kterých pracovníci přebývali přes léto, aby nemuseli každý den chodit mnoho kilometrů domů. Tyto stavení místní nazývají sálašemi.[25]
Geografické rozmístění obyvatelstva, společně s jeho velkou pestrostí v jednom kraji jistě nemalou měrou přispělo k tomu, že se zde slovenská kultura udržela na tak vysoké úrovni. Místní se neustále museli snažit, aby si udrželi svojí identitu. Zároveň ale nebylo jejich společenství rozdrobováno příslušníky jiných etnických menšin. Právě díky tomu, že se zde vytvořily samostatné slovenské dědiny, kde dřív žili výhradně Slováci. I dnes můžeme říct, že je zde poměrně velké množství slovenských obcí[26].
Lug, který se nachází na pravém břehu Dunaje, má oproti jiným vesnicím svá geografická specifika. Mezi nejvýraznější z nich patří to, že se nachází v kopcovité krajině a je obklopen lesy. Díky tomu je svým charakterem více podobný dědinám na Slovensku. Společně s jeho izolovaností od okolí tvoří tyto faktory jeho jedinečnou atmosféru v rámci celé minority. Ve většině ostatních vesnic najdeme podobnou strukturu – pravoúhlé ulice s centrálním náměstím. Rozdíl oproti vesnici, jak ji známe z Čech je, že tyto jsou výrazně větší.
Cestu slovensky hovořících obyvatel do Dolné země lze rozdělit do dvou etap. První z nich je přesun obyvatelstva do jižních částí Novohradské stolice[27] a do okolí Bekéše[28]. Tito lidé opustili své domovy především v Oravské, Spišské a Liptovské stolici, o něco později odešli ze stolic Trenčianské a Nitranské. Toto stěhování probíhá v době konce 17. a první třetině 18. stol. Zde se cesty Slováků rozcházejí na vícero světových stran. Největší část z nich pokračuje do Srbska a do Chorvatska. Bylo by chybou domnívat se, že se tehdy stěhovali pouze Slováci, přemisťovali se i Maďaři, Němci, Chorvati, Češi a další. Po několika letech usídlení na území dnešního Maďarska se mnohé rodiny rozhodly pro migraci dále na jih. Tím zahájili druhou etapu stěhování na Dolnú zem.
Obrázek 2. Slovenské osídlení v Maďarsku
Zdroj: Lug – dedinka v údolí. Prvých 105 Rokov 1902–2007. Stará Pazova: GKP SavPO, 2008. ISBN 978-86-903775-4-1, s. 14.
Po roce 1718, kdy Turci definitivně opustili Uhersko, se uvolnilo velké množství velmi úrodné, ale zpustošené země – Vojvodina – jejíž částí je i Báčka (pro slovenskou menšinu nejdůležitější[29]). Po roce 1745 začíná usazování Slováků v Báčce, Sriemu a Banátě, nejjižnějších částech Uherska. Podle soupisů z roku 1715 žilo v Báčce pouze 1202 srbských, 35 maďarských a 30 německých rodin. Dohromady jejich počet byl 30 868 obyvatel. Půda přináležela královské komoře a oni ji vložili do rukou zeměpánům.[30]
Obrázek 3. Osidlování Báčky.
Zdroj: Lug – dedinka v údolí. Prvých 105 Rokov 1902–2007. Stará Pazova: GKP SavPO, 2008. ISBN 978-86-903775-4-1, s. 25.
S koncem první světové války se mohutné základy Rakouska-Uherska otřásaly v základech. Jen pár dní před podepsáním míru mezi státy na straně Dohody a Rakouskem-Uherskem[31] se osamostatnila velká část Uherska a další oblasti, ze kterých se zrodil nový státní útvar známý pod jménem Stát Slovinců, Chorvatů a Srbů (dále jen SHS).[32] O téměř měsíc později (24. listopadu 1918) se oblasti Báčka a Banát, obývané Slováky[33], připojily k Srbsku. Tak se stalo, že se všechny slovenské vesnice ve Vojvodině ocitly pod správou SHS.[34] Život ve vojvodinských vesnicích byl po válce[35] ve velmi zbídačeném stavu. Jelikož se ale přestal projevovat nacionální útlak, mohl společenský život opět začít ožívat. Zakládalo se velké množství spolků, knihoven a jiných institucí.[36]
V průběhu II. světové války i na oblast Vojvodiny dopadla bída válečných let. Starší obyvatelé Lugu vzpomínali na to, jak jim Němci brali domácí zvířata i část úrody. Vyprávěli i o tom, jak pomáhali a ukrývali partyzány, které nechávali žít ve svých domech. Němci nutili obyvatele pracovat ve „švábských“[37] vesnicích, zakázána byla také spousta činností, například zabijačky. Tyto zákazy ovšem uměli místní Slováci obejít.[38]„Kovačičania sa však vynašli a zabíjačky robili aj na povale.“[39]
Po válce byli Němci z Vojvodiny odsunuti, jejich majetek byl znárodněn, nebo zůstal ležet ladem. Z pohledu místních přichází po druhé světové válce ta nejlepší léta. Všichni měli slušnou práci, nikdo neodcházel za hranice z ekonomických důvodů a menšiny nebyly utlačovány. Práva menšin, tedy i Slováků, byla posílena ústavou SFRJ (Socialistická federativní republika Jugoslávie) z roku 1974. Autonomní oblasti měly pravomoci republiky včetně vlastního zástupce.[40] Na tuto dobu vzpomínal každý, s kým jsme se při terénních výzkumech bavili. Lidé vyprávěli, jak si mohli koupit cokoli, co chtěli, cestovali každý rok k moři, že by si nikdo nekoupil ojeté auto nebo a že v bývalém Československu jim přišly ceny neuvěřitelně nízké.
V devadesátých letech ale na celý Balkán spadla katastrofa v podobě války a rozpadu Jugoslávie[41]. Když se k moci dostal Slobodan Milošević, který útočil na ústavu z roku 1974, jež zajišťovala práva menšin, nastaly krušné časy i pro Slováky. Mezinárodní blokáda a válečné hospodářství vyvolaly hyperinflaci. Slováci, ač se jich ani tato válka přímo nedotkla, se museli opět postarat sami o sebe. Peníze, které jeden den vydělali, byly druhý den už jen bezcennými kusy papíru. Místní vyprávějí, jak válku přežili díky tomu, že jako Slováci vždy drželi pospolu a vzájemně si pomáhali.
Například Lužanům přinesla válka nejen ekonomické obtíže. Život se znesnadnil i z geopolitického hlediska. Vyhlášením Chorvatska 25. června 1991 vznikla hned vedle vesnice překážka v podobě státní hranice. Od té doby mají mnohem dále do úřadů, do jiných slovenských vesnic, v některých případech za hranicí zůstali i příbuzní. Zajímavostí může být, že dnes mají místní speciální pas na překračování srbsko-chorvatské hranice.
Od ukončení bojů se Srbsko a s ním i slovenská menšina nikdy plně nevzpamatovala. Dnes je zde vysoká nezaměstnanost a nízké platy. To společně s tím, že Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí poskytuje vysoká stipendia srbským Slovákům, kteří se rozhodnou studovat na Slovensku, je hlavní důvod, proč dnes většina mladých odchází za hranice. Jelikož je jejich rodnou řečí slovenština, nemají problém uchytit se na Slovensku. To jsou hlavní důvody, proč se většina z nich nevrátí do rodné Vojvodiny. „Ekonomická situace je to, co nás přinutilo se sem přestěhovat, ekonomika bude i to co nás odtud vystěhuje“[42]
Počet Slováků v Srbsku
V roce 2002 byl počet Slováků v Srbsku 59 021, z toho 56 637 ve Vojvodině. Nejvíce Slováků se nachází v Báčke 29 274 (51,68 %), Banátu 18 013 (31,8 %) a Sriemu 9 350 (16,51 %). Ve srovnání s rokem 1991 došlo k úbytku Slováků v těchto oblastech o cca 12 %. Rozmístění a počty Slováků názorně ukazují následující tabulky a mapky. Údaje opět pochází z cenzu 2002.
Nejvíce Slováků podle procentuálního zastoupení žije v:
- v Padině 96,79 %
- v Lugu 93,37 %
- v Jánošíku 91,63 %
- v Selenči 91,19 %
- v Hložanoch 86,95 %
Nejvíce Slováků podle absolutního počtu žije v:
- v Starej Pazove 5 848
- v Kovačici 5 697
- v Padine 5 575
- v Báčskom Petrovci 5 549
- v Kysáči 4 505
Tato čísla ale nebyla vždy stejná. Pokles počtu Slováků v posledních 20 letech je poznamenán především balkánskou válkou, která, ač se Slováků přímo nedotkla, ovlivnila jejich ekonomickou situaci.
„Ako národnosť sme čoraz starší. 90-te roky spôsobili, že mladí ľudia v produktívnom veku sa vysťahovali do zámoria a do Európy.“[43] Ke stálému poklesu počtu Slováků v Srbsku přispívá především velmi malá šance najít si zde práci. To způsobuje vážný problém, protože odchází velká část mladé generace.
Obrázek 45. Počty Slováků v Srbsku.
Zpracováno podle: FILADELFI, S. Slovenská menšina v krajinách bývalého uhorska v období 1711–1918. [online] Dostupné z: http://www.klaudyan.cz/dwnl/2011201201/02_Filadelfi.pdf a NAGY, Peter. Vymrú Slováci vo Vojvodine? [online] áno! magazín, 2011. [cit. 6. 12. 2014]. Dostupné z: <http://www.anomagazin.sk/vydanie/30/?page=3>.
Slovenština
Všichni Slováci v Srbsku se snaží udržet si svůj rodný jazyk, ač ho ve skutečnosti ne všichni používají. V tomto je situace v Srbsku velmi odlišná od zbývajících dvou zemí, zde Slováci běžně mezi sebou mluví slovensky. Není problém tento jazyk slyšet na ulicích i v rodinách. Všichni bez výjimky také hovoří jazykem většinového obyvatelstva.
„Materinská moje reč taká si mi milá, akoby ma moja mať menom oslovila. Materinská moja reč poklad môj v cudzine… Keď sme v cudzine, vtedy si najviac to svoje vážiť vieme.“[44] Slovenština, kterou zde mluví prakticky úplně všichni srbští Slováci, je zde na velmi vysoké úrovni. V slovenských obcích dokonce dochází k situaci, kdy se srbská majorita stává menšinou. Pokud se například nějaká Srbka vdá za Slováka a žijí v jedné ze slovenských dědin, většinou se naučí slovenskému jazyku. To naštěstí nebývá takový problém, protože srbština i slovenský jazyk pochází ze stejné jazykové větve slovanských jazyků, která spadá pod rodinu indoevropských jazyků. Jsou si tedy do značné míry podobné. Pokud je ovšem problém v nějaké větě či slovíčku místním nedělá žádný problém plynule přejít do srbštiny. Z tohoto pohledu jsou plně bilingvní.
Toho bylo a je možné dosáhnout pouze neustálou péčí a každodenním užíváním rodného jazyka. Ač se ale místní snaží sebevíc, některá slova mohou Slovákům ze Slovenska připadat zastaralá. Je to dáno tím, že slovenština srbských Slováků byla více než 200 let odříznuta od vývoje jazyka na Slovensku. Příbuznost srbského jazyka je také výrazným faktorem. Místní někdy dokonce záměrně používají srbské výrazy. Sami nám vysvětlovali, že některé slovenské výrazy nemají tu správnou údernost, expresivitu.[45] Díky podobnosti těchto jazyků se posunuly významy některých slov. V článku, který vysvětluje významy těchto posunutých slov, jsou autorem nazývány jako slova klamivá. Tyto rozdílné významy jsou vysvětlovány na názorných ukázkách:
„Sloveso prať patrí k celkom bežným slovenským slovám. V podmienkach bilingvizmu aj toto slovo používame však aj ako treba, aj ako netreba. Slovenské sloveso prať sa používa v súvislosti s odstraňovaním špiny z nejakej tkaniny, napr. prať košele, prať sveter, prať záclony. Tak isto sa používajú aj slovesá oprať, vyprať, zaprať. Srbské slovesá prati, oprati majú však širšie použitie. Používajú sa nielen v súvislosti so špinavými textilnými predmetmi, ale aj omnoho širšie. Takto sa podľa srbčiny u nás už vyskytujú aj spojenia, ako sú napr. „prať obloky“, „oprať si zuby“, „oprať riad“, „oprať ovocie, zeleninu“, „odporúčať časté pranie rúk“, „prať auto“. V slovenčine uvedené spojenia sú na zasmiatie, pretože vo vzťahu na odstraňovanie nečistoty z uvedených a aj iných predmetov alebo i častí tela použitím vody a čistiacich prípravkov alebo mydla sa v slovenčine používajú slovesá umyť a umývať.“[46]
Slovensky se tedy mluví v rodinách, na slavnostech, mezi přáteli, mezi spolky a samozřejmě i ve školách. Právě díky vyučování slovenštiny na školách se jazyk tak silně udržuje i u mladé generace, která tak přebírá štafetu při uchovávání národní identity Slováků v Srbsku, jejíž nedílnou část tvoří právě schopnost mluvit slovensky.
Bylo zde zmíněno, že srbská slovenština se v určitých ohledech od té slovenské liší. Je ale nutno zmínit, že ani v rámci Srbska slovenština nemusí být vždy všude úplně stejná. Všimli jsme si toho ve vesnici Pivnice, kde na rozdíl od ostatních obcí mluví západoslovenským nářečím. Například „nerozprávajú“ ale „hovorí“ či místo „paradajek“[47] říkají „rajčiny“. S další jazykovou zajímavostí se můžeme setkat v Selenči, která je rozdělena na katolickou a evangelickou část.[48] Podle příjmení místní dokážou rozpoznat jakého vyznání člověk je a většinou i v které části dědiny bydlí. Jazyk jako jeden z nejdůležitějších aspektů, na základě kterého se vymezuje většina etnických minorit, se zde udržel zejména proto, že zde vždy bylo Slovákům umožněno mít vlastní školy a kostely. Později si mohli založit i vlastní církev – slovenská evangelická církev augsburského vyznání v Srbsku. Díky nim se může slovenština předávat na vysoké úrovni. Také ale díky typu sídelní struktury, která již byla popsána. Třetím velmi důležitým faktorem, je homogennost obyvatelstva. V městečkách a vesnicích, kde Slováci žijí, obvykle tvoří velmi silnou majoritu.[49] Jsou zde proto jen malé tlaky na používání většinového jazyka. V neposlední řadě je potřeba zmínit politiku Srbského státu, potažmo autonomní oblasti Vojvodina. Tato politika je velmi příznivě nakloněna národnostním menšinám. Ve Vojvodině jsou důvody tohoto stavu zejména historické. Tato oblast je díky systematickému doosidlování v 18. stol. velmi národnostně pestrá. Díky tomu je zde možné pozorovat vysokou míru respektu mezi jednotlivými kulturami.
Školství
Možnost vzdělávat se v mateřském jazyce mají Slováci v každé vesnici nebo městu, kde mají výraznější zastoupení (např. Padina, Kulpín, Hložany, Báčská Palanka, Lug…). Buď je tam vyloženě slovenská škola, nebo se v srbské škole nachází slovenská třída, do které mohou chodit i děti jiných národností. Jedná se celkem o 3 122 dětí, nejvíce dětí chodí do ZŠ Maršala Tita v Padině (593 dětí), dále ZŠ Jana Čajaka v B. Petrovci (434), ZŠ Mladých pokolení v Kovačici (414).[50] Slovenská gymnázia, kde veškerá výuka probíhá ve slovenštině, se nachází v Báčském Petrovci a v Kovačici[51].
„Gymnázium Jána Kolára v Báčském Petrovci je největším naším gymnáziem. Potom máme Gymnázium v Kovačici, ale to je už… není slovenské, mají jen některé předměty slovensky, zatímco v Petrovci je vyučování plně slovensky, všechny předměty. Ve Staré Pazově je také gymnázium. Některé další školy jsou zařízeny podle toho, kolik je žáků, myslím si, že i na gymnáziu v Šídě je také výuka slovenského jazyka.“[52]
V rámci vysokoškolského vzdělání je možné studovat slovenštinu v hlavním městě Vojvodiny na oddělení slovakistiky FF Univerzity v Novém Sadu. „Máme i vysoké školy v tom smyslu, že v Novém Sadě je katedra slovenského jazyka a literatury na filozofické fakultě. V Bělehradě je také slovakistika a máme pedagogickou fakultu, na které studují budoucí učitelé slovenských škol.“[53]
Většina mladých lidí ale odchází studovat do zahraničí, především na Slovensko. Z 30 lidí zůstává v Srbsku pouze kolem 7.[54] Jedním z důvodů je poskytování stipendií na univerzitách na Slovensku.[55] Většina mladých pak zůstává na Slovensku i po dokončení studií. Mezi starší generací je jednoznačně rozlišitelná skupina, která delší dobu studovala či pracovala na Slovensku[56], a skupina, jež celý život trávila v Srbsku. U prvně jmenovaných je na poslech slyšet, že používají slovenštinu výrazně čistší. I ve slovní zásobě se ukazují jisté odlišnosti. Ti, kteří žili celý život v Srbsku, používají více výrazů ze srbštiny a slov vzniklých postupným prolínáním těchto dvou jazyků. U mladé generace se druhá skupina postupně vytrácí.
Tato situace bude mít do budoucna ještě závažné důsledky. A to nejen z pohledu jazyka, ale i z pohledu celé menšiny. Bude velmi těžké překonat situaci, kdy velká část celé jedné generace odešla. Zejména díky tomu, že ti, co odchází, se obvykle řadí mezi lidi, kteří dosáhnou vyššího vzdělání. Dalším závažným problémem je nedostatek učitelů, kteří mohou vyučovat ve slovenském jazyce. Tento problém vzniká díky předpisům i díky tomu, že je málo absolventů pedagogických oborů. Od letošního roku platí v Srbsku zákon, že každý nově vystudovaný učitel musí odpracovat rok jako praxi zdarma.[57]
Náboženství
Církev dříve měla pro dolnozemské Slováky společně se školou zásadní význam pro uchování jazyka, tradic a kultury. Náboženství mezi Slováky najdeme hned několik. Všichni jsou sice křesťané, ale je zde několik směrů této víry. Oproti srbské pravoslavné většině u Slováků převládá evangelické[58] vyznání, které vyznává kolem 80 % obyvatel. Druhou nejsilnější skupinu zde tvoří katolíci. Zejména v posledních letech se tu můžeme setkat i s dalšími směry, například následovníky církve baptistické, Kristovy duchovní církve, Kristovy církve bratov, Nazaretské a Nestoriánské církve.
První slovenští evangelíci přišli na území Vojvodiny už kolem roku 1745 a právě u nich hrálo náboženství jednu z hlavních rolí. To, že sem přichází Slováci-evangelíci, není náhodou. V „Horniakach“[59] byli evangelíci podle principu cuius regio, eius religio[60] často pronásledováni. Situace na „Dolní zemi“ byla o něco klidnější, mnozí z nich proto odešli. I přes to, že si již tehdy ve své nové domovině zakládali vlastní kostely, byla jejich církev osamostatněna až v roce 1921 ve Staré Pazově[61]. Až do tohoto roku byla podřízena uherské církevní správě. V letech 1918-1921 se stala součástí Slovenské Evangelické církve na Slovensku.[62] Z rozhovorů[63] v Národnostnej rade slovenskej národnostnej menšiny ovšem vyplývá, že se sem nestěhovali jen evangelíci, ale i katolíci. Ti se ale již asimilovali.
„V té době… Teďka se to chybně interpretuje, že jen evangelíci se stěhovali a že to byl vlastně projev toho útlaku evangelíků, neboť nesměli… Říkám, bylo to ještě před tolerančním patentem. Takže nemohli stavět kostely a tak dále. Možná že tam byl i nějaký tento důvod přítomný při stěhování. Stěhovali se i katolíci, ale ti se stěhovalo do smíšených prostření, kde většinou obyvatelstvo bylo katolického vyznání. Byli to Maďaři nebo Chorvati a v důsledku toho se všichni asimilovali. Takže dnes víme, že v některých obcích původně žili slovenští obyvatelé. Vidíme to podle jmen na hřbitovech a v matrikách. Oni se ale už první, druhá generace asimilovali, Buď se přihlásili k maďarské národnostní menšině, nebo se přiklonili k chorvatské národnostní menšině.“
Ve Vojvodině žije 2,2 milionů obyvatel, z čehož je 8 % protestantů. Evangelická církev má kolem 50 000 členů, je rozdělena na senioráty Báčský, Banátský, Sriemský a od roku 2008 nově založený Německý seniorát. Rozsáhlá diecéze má 28 církevních a 13 filiálních sborů. V současnosti má církev ve službě 27 farářů (z toho 6 farářek), v čele stojí biskup, Mgr. Samuel Vrbovský.[64]
V roce 1946 byl odebrán církvi majetek. Některé církevní sbory vlastní obhospodařovanou půdu s maximální plochou 10 ha. Církev je financována z dobrovolných příspěvků a milodarů svých členů. I díky takto vybraným penězům se daří pravidelně vydávat měsíčník „Evanjelický hlásnik“, „Ročenku“ a „Evanjelický kalendár“ s počtem výtisků 17 000. Každou neděli se také vysílá relace „Pohľady k výšinám“, kterou si můžete poslechnout v rádiu Nový Sad.[65]
Z hlediska víry je jistě nejvíce zajímavá obec Selenča. Tato dědina je totiž téměř přesně napůl rozdělena na část katolickou a část evangelickou. Můžeme zde najít kostely a fary obou církví. Podle místních bylo dříve rozdělení poměrně striktní. Oba tábory vedle sebe žily v poklidu, ale i přes to občas docházelo k různým šarvátkám. Dodnes se zde můžeme setkat, že jen velmi málo katolíků bydlí v evangelické části a naopak. I se stavbou kalvárie se místní vypořádali svérázným způsobem. Jelikož by měla být na svahu kopce, které ovšem v této krajině vůbec nejsou, rozhodli se místní, že si navrší svůj malý kopeček. Jednotlivá zastavení jsou sice na rovině, ale ke Kristovu kříži musíte vystoupat po několika schodech.
Obrázek 5. Zbory Slovenské evanjelické a.v. církve v Srbsku, leták, archiv autora
Spolkový život a kulturní akce
Slováci v Srbsku se sdružují do mnoha různých spolků a organizací. Mezi těmito institucemi můžeme najít seskupení čistě profesní, politická či zájmová. Rozmanitost profesních spolků je patrná na centru vojvodinských Slováků, městu Bački Petrovec. Zde se nalézá velké množství různých uskupení, jakými jsou například:
Sdružení řemeslníků. Vznik tohoto klubu je datován již roku 1842. Postupem času ale mnoho řemesel zanikalo a bylo nahrazováno jinými a současně se zvyšoval význam vzdělání. V Bačském Petrovci bohužel nebyla a není žádná odborná škola. Studenti proto jezdili do škol v okolí. Mnoho z nich pak začalo pracovat v místních firmách a později někteří založili i vlastní podniky. V současné době zde můžeme nalézt například zedníky, zámečníky, soustružníky, klempíře, holiče, řezníky, kadeřníky, krejčí, elektrikáře, obuvníky a mnoho dalších. V roce 1992 toto sdružení slavilo již 150 výročí a v této době bylo v obci evidováno 148 řemesel.[66]
Farmářský klub. Klub mladých zemědělců byl založen v roce 1956. Skládal se z 51 členů, které tvořila převážně mládež z obce se zájmem o chov zvířat. Především to byl zájem o chov drůbeže. Tento klub se účastnil mnoha výstav a pořádal na toto téma mnoho vzdělávacích přednášek. Klub si po celá léta udržuje svoji tradici. Významně přispěl k vývoji a zlepšování života v Bačském Petrovci.[67]
Druhou kategorií jsou politické organizace. Mimo lokálních politických uskupení, která působí v téměř každé dědině, je zde NRSNM (Národnostná rada slovenskej národnostnej menšiny).
Národnostná rada slovenskej národnostnej menšiny. Tato instituce byla založena roku 2003 na základě Zákona o ochraně práv a svobod národnostních menšin[68] a je hlavní institucí, která zastupuje Slováky v rámci republiky Srbsko. Národnostní rada je dělena do 4 výborů, které mají za úkol pokrýt všechny aspekty života Slováků. Tyto výbory jsou:
- Výbor pre informovanie
- Výbor pre vzdelávanie
- Výbor pre kultúru
- Výbor pre úradné používanie jazyka a písma[69]
Vízia NRSNM: „Ako legálna, legitímna a zastupujúca inštitúcia slovenskej národnostnej menšiny v Srbsku a inštitúcia menšinovej samosprávy z oblasti kultúrnej autonómie zakladať sa pre udržateľnosť úrovne získaných práv a kolektívnych práv slovenskej národnostnej menšiny, účinnú účasť príslušníkov menšiny vo verejnej činnosti podstatnej pre zachovanie osobitostí a rozvoj a zveľaďovanie práv slovenskej národnostnej menšiny v oblastiach kultúry, informovania, vzdelávania a úradného používania jazyka a písma.“ [70]
Poslední a jednoznačně nejpočetnější skupina jsou zájmové spolky. Sem bychom zařadili všechna sdružení zabývající se především tradiční slovenskou kulturou (tanec, muzika, výtvarné umění, …). Pro jejich velké množství budou představeni jen někteří zástupci:
Slovenské vojvodinské divadlo
„Slovenské vojvodinské divadlo (SVD) vzniklo ako špičková inštitúcia vojvodinských Slovákov, ktorej poslaním a náplňou je rozvíjanie divadelnej kultúry na profesionálnej úrovni. SVD bolo založené na základe uznesenia Výkonnej rady Zhromaždenia Autonómnej pokrajiny Vojvodiny – zakladateľské práva a povinnosti následne prebralo na seba Zhromaždenie Obce Báčsky Petrovec uznesením zo dňa 14.4.2003. Repertoárové a umelecké smerovanie kreuje Umelecká rada SVD. Divadlo riadi riaditeľ, ktorý je, rovnako ako manažment divadla, interným zamestnancom SVD. Na riaditeľskom poste zatiaľ sa vystriedali Vladimír Valentík, Ján Čáni a v súčasnosti funkciu riaditeľa zastáva Pavel Čáni.“[71]
S.K.U.S P. J. Šafárik[72]
Slovensý Kulturno-Umelecký Spolek jakožto nástupce Československé besedy, která vznikla v roce 1920[73] je v současnosti vedoucím spolkem, co se týká udržování tradic v Novém Sadě. Tento spolek s 92. narozeninami ovšem nefungoval kontinuálně po celou dobu. Jeho činnost byla přerušena zejména druhou světovou válkou. Toto odmlčení přišlo už v roce 1939. V letech po druhé světové válce se navázalo na předchozí činnost, a ta byla plně vyvíjena až do let šedesátých, kdy činnost trochu polevila. V letech 1973-1974 se ovšem činnost, díky chuti a zapojení studentů, opět rozběhla naplno. V rámci SKUS Šafárik je několik oddělení, které se věnují různým činnostem:
- Folklórny súbor
- Detská folklórna skupina
- Spevácke skupiny a sóloví speváci
- Divadelné skupiny[74]
V neposlední řadě by bylo chybou nezmínit se o dvou velmi významných organizacích pro život Slováků v Srbsku. Jelikož je ovšem nelze jednoznačně zařadit do vymezených kategorií, budou zde popsány samostatně.
Matica slovenská v Srbsku
„Zakladajúce valné zhromaždenie bolo na Národné slávnosti v Petrovci v dňoch 14. a 15. augusta 1932 na nádvorí Slovenského gymnázia. Zhromaždenie zahájil Dr. Ján Bulík, predseda Prípravného výboru.“[75] I působení této organizace bylo těžce poznamenáno během dějin. Činnost byla zakázána už v roce 1941, aby mohla být roku 1945 opět obnovena. Tíživá situace doby to ovšem povolila pouze na 3 roky, tedy do roku 1948. „Veľkolepé a masové obnovovacie zhromaždenie MSJ(Matica slovenská v Juhoslávii – dnes premenovaná na maticu slovenskou v Srbsku) bolo 5.augusta 1990 v Petrovci. Odvtedy sa začína budovať nová matičná tradícia a kontinuita. Založená bola ako nepolitická celonárodnostná inštitúcia, ktorá ma za cieľ usmerňovať celkový národnostný život.“[76] V současné době má 29 místních odborů, kterým předsedá Katarína Melegová Melichová.
Ústav pre kultúru Vojvodinských Slovákov
Tento profesionální ústav s velice krátkou historií, která se začala psát teprve roku 2008 (tehdy ho založilo Zhromaždenie Autonómnej pokrajiny Vojvodiny a Národnostná rada slovenskej národnostnej menšiny), si za tuto velmi krátkou dobu vydobyl důležité místo mezi slovenskými organizacemi v Srbsku. Tohoto dosáhl především díky pečlivému plnění cílů. Mezi tyto cíle se řadí: zachovávání, zvelebování a rozvíjení kultury vojvodinských Slováků.[77]
Festivaly
„Slováci neslaví každý den, ale obden.“[78]
Vojvodinští Slováci milují hudbu, tanec a divadlo. V průběhu roku se konají nejrůznější festivaly pro podporu kultury, umění, tradic a života srbských Slováků. Na festivaly přijíždějí jednak kulturně-umělecké spolky, instituce a jednotlivci ze Srbska a okolních států. Festival Stretnutí v pivnickom poli otevírá dveře do nového roku. První festival se konal v Pivnici v roce 1966. Každoročně probíhá do současnosti v druhé polovině ledna v Pivnici. V posledních dvou letech se festivalu účastní zpěváci z Rumunska, Chorvatska a Maďarska. Před festivalem probíhají výběrové koncerty ve slovenských dědinách v Srbsku (Kysáč, B. Petrovec, Kovačica, Padina, Stará Pazova, Pivnica atd.), na základě jejich hodnocení se poté mohou zúčastnit Stretnutí. Po ukončení festivalu si zpěváci mohou za odměnu nahrát píseň ve studiu za doprovodu lidového orchestru.[79]
Největší festival ochotnického divadla Slováků v Srbsku se koná každoročně od roku 1970 na přelomu března a dubna. Festival je cyklického charakteru, tj. je pořádaný střídavě v Báčskom Petrovci, Starej Pazove a Kovačici či jiném prostředí po předchozí dohodě. Od roku 2010 se festival nazývá Divadelny vavrin.[80]
Od roku 1995 se začal pravidelně pořádat divadelní festival DIDA (Divadelné Inscenácie Dolnozemských Autorov). Festivalem se chtěla obnovit divadelní činnost v Pivnici, povzbudit zájem domácího publika a veřejnosti o dramatické umění a také chtěli zachovat památku Janka Čemana. Tento pivnický rodák byl slovenský vojvodinský prozaik a dramatik. Na festival se připojovaly nejen vojvodinské spolky, a proto má festival mezinárodní rozměr.[81]
Na jaře se v Pivnici setkávají mladí interpreti klasických hudebních žánrů na festivalu Jarné noty. V květnu se pravidelně již od roku 1970 koná největší festival Tancuj, tancuj. Festival se nejčastěji konal v Hložanech, ovšem může se konat i v jiných obcích (např. při výročí dědiny). Součástí festivalu jsou i folklórní výstavy, výstavy umělců, soutěže rybářů, šachistů a myslivců.[82]
První víkend v srpnu se konají největší slovenské slavnosti v Petrovci – Slovenské národné slávnosti. První slavnosti se pořádaly v roce 1919, jejich konání vydržely až do roku 1953. Obnoveny byly až v roce 1990. Program slavností je kulturně-umělecký, konají se výstavy slovenských autorů, sportovní soutěže (fotbal, tenis) i zasedání spolků. Slavnosti organizují kraj Báčsky Petrovec, Matice slovenská v Srbsku a NRSNM (Národnostní rada Slovenské národní menšiny).[83]
S obdobím podzimu, kdy se sbírá úroda, venku se ochladí, začne padat listí, přichází festival populární hudby Zlatý kľúč v Selenče. Festival od svého založení v roce 1970 vyprodukoval více jak 700 nových slovenských skladeb.[84]
Dětské festivaly se konají na podzim – přehlídka dětského divadla 3xĎ v Staré Pazově a festival hudební tvorby pro děti – Letí pieseň, letí v Kovačici. Oba festivaly vznikly v 90. letech.[85][86]
Jedním z nejvýznamnějších výtvarnických festivalů je bienále slovenských výtvarníků v Srbsku, které se koná na přelomu listopadu a prosince v Báčskym Petrovci. Festival seskupuje akademicky vzdělané malíře, grafiky, sochaře – členy profesionálního sdružení výtvarníků Vojvodiny a Srbska.[87]
Média[88]
Novosadský rozhlas (Radio Novi Sad) vysílá kromě srbštiny v šesti jazycích nejpočetnějších vojvodinských menšin, a to maďarském, slovenském, rumunském, rusínském, ukrajinském a romském. Slovenská redakce novosadského rozhlasu existuje již od roku 1949. V současnosti vysílání ve slovenském jazyce probíhá na novosadské frekvenci 90.5[89] MHz denně ve třech časových blocích: ráno 7:00 – 9:30, v odpoledním bloku od 15:00 do 18:00 a v noci od 22:00 do 24:00. Dramaturgie ranních relací má všeobecně informativní charakter, v odpoledních, resp. nočních blocích je rozšířena o tematicky zaměřené pořady. Kromě státního existují ještě regionální rozhlasové stanice vysílající ve slovenštině, a to Rádio Bačka a dále rádia v Báčském Petrovci, Kovačici, Staré Pazově, Báči, Šídu, Zrenjaninu, Odžaci a v Bačské Palance.[90]
Tištěná media jsou co do počtu, zdaleka nejvíce rozvinutou skupinou médií Slováků ve Vojvodině. Mimo mnohých knih, které zde vycházejí, je zde i velké množství časopisů, které vycházejí pravidelně. Tyto časopisy bychom mohli rozdělit do dvou skupin – náboženské a „světské“. Mezi náboženské časopisy bychom mohli zařadit zejména „Evanjelický hlásnik“[91] (založen 1926) a „Cesta života“[92] (založena 1972). Z druhé skupiny je zásadní časopis „Hlas ľudu“, jehož náklad pravidelně dosahuje více než 6000 ks a „Dolnozemský Slovák“, který je vydavateli zamýšlen jako politicky zaměřený časopis.
Existuje zde i celá řada menších deníků. Pro jejich velké množství zde zmíníme pouze některé z nich. Z regionálních například „Bubeník aneb Kovačicko-Padinské zvony“ a „Kisáčské noviny“. Z těch specielně zaměřených bychom vybrali zejména literární časopisy „Klasy“ a „Nový život“ či rodinný měsíčník „Rovina“. „Takovou zajímavostí je, že například první časopisy, dětské časopisy pro děti a mládež ve slovenštině vyšly tady v Novém Sadě. Ne v Bratislavě ani v Martině ani v Bystřici, ale tady. Slávik a Zornička.“[93]
Někteří místní obyvatelé mají k dispozici slovenské televizní kanály.[94] To je možné pouze díky kabelové technologii. Funguje zde ovšem i několik menšinových televizí. Jednou z nich je například televize v Báčskym Petrovci[95], Kovačici[96] či Staré Pazově[97]. Nakonec musíme zmínit ještě „Radio Televizija Vojvodine“ v Novém Sadu, největší z televizních stanic, která má také část vysílání ve slovenském jazyce.[98]
Závěr
Historie Slováků na Balkáně začíná v 18. století, kdy se předci současné generace vydali osidlovat jižnější kraje tehdejšího Uherska. K tomu je vedly především ekonomické důvody. V první vlně se přesouvali především na severní a střední území dnešního Maďarska. Ve druhé fázi se pak dostali ještě dál a nakonec se usadili ve Vojvodině.
Slováci v této oblasti patří k těm nejaktivnějším na celém světě, udržují slovenské zvyky a kulturu nejen na Slovensku, ale i u ostatních skupin Slováků žijících po celém světě. Například Slovenský kulturno-umelecký spolek P. J. Šafárik patří k nejlepším slovenským folklórním souborům na světě. Velmi často jezdí i do své původní vlasti prezentovat tradiční tance a kulturu. Nesmíme zapomínat ani na spoustu časopisů, novin, knih a odborných publikací. To společně s jejich vlastním výzkumným ústavem či jediným profesionálním slovenským divadelním uskupením za hranicemi Slovenska přispívá ke stálému vývoji jejich kultury.
Většina Slováků v Srbsku se ale shoduje, že nejlepší léta mají za sebou. Ta podle nich byla za dob bývalé Jugoslávie, kdy měli dostatek práce i dobré vztahy s většinovým srbským obyvatelstvem. Tyto vztahy sice prý pokračují i dnes, někteří si ovšem stěžují, že po válce v 90. letech již nejsou takové jako dříve.
Náboženské vyznání Slováků je především evangelické, čímž se významně odlišují od většinového pravoslavného obyvatelstva. Víra je rovněž jedním z hlavních prvků, jak se vymezují proti většinovým Srbům.
V Srbsku jsou rovněž zřízeny kvalitní podmínky pro studium ve slovenském jazyce, od školek až po slovenské oddělení vysoké školy. Vysokoškolské studium na Slovensku a stipendia od slovenské vlády pro studium na Slovensku jsou v současné době pro tuto menšinu spíše pohromou než požehnáním. Většina mladých, kteří odejdou za studiem na Slovensko, se totiž nevrátí. V Srbsku je totiž pro ně těžší získat zaměstnání a udržet si tak vysokou životní úroveň. V současné době je proto pro Slováky v Srbsku největší problém, že starší generace nemá komu předávat vlastní tradice a zvyky.
[1] BÁĎONSKÝ, Miroslav. Úloha l’udovej hudobnej a folkórnej tvorby pri zachovaní identity Slovákov vo Vojvodine. s. 27, Báčsky Petrovec, 2009. Diplomová práce. Univerzita v Novom Sade Pedagogická fakulta v Sombore. Vedoucí práce Dr. Milovan Miškov.
[2] Chorvatsko a Černá Hora jsou zpracovány na základě výzkumu v rámci projektu „Pestrá Evropa“, z osobních rozhovorů s autory výzkumu a ze společné cesty do zkoumané lokality.
Zdrojové články: SATARYOVÁ, Kristýna, Linda KOLÁŘOVÁ a Jana BREJCHOVÁ. Slováci v Černé Hoře. Slováci v Černé Hoře [online]. 2013 [cit. 2014-11-10]. Dostupné z: http://www.hks.re/wiki/montenegro#fn__2
SATARYOVÁ, Kristýna, Linda KOLÁŘOVÁ a Jana BREJCHOVÁ. Slováci v Chorvatsku. [online]. 2013 [cit. 2014-11-24]. Dostupné z: http://www.hks.re/wiki/slovaci_v_cerne_hore
[3] KOKAISL, Petr. Po stopách Slováků ve východní Evropě: Polsko, Ukrajina, Maďarsko, Rumunsko, Srbsko, Chorvatsko a Černá Hora. Praha: Nostalgie, 2014, 325 s. Pestrá Evropa. ISBN 978-80-905365-9-3. DOI: 10.13140/RG.2.1.1043.0801
[4] Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Krystýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 2012-06-03]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
[5] MILINA SKLABINSKÁ, Katarína Mosnáková. Slováci v Srbsku: z aspektu kultúry. Nový Sad: Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov, 2012. ISBN 86-879-4706-2.
[6] Miestny odbor Matice slovenskej v Padine. Padina 1806–1996. Nový Sad: Biroelectronic, 1996. ISBN 86-901823-1-4.
[7] Padina 1806–2006: zborník prác II. Padina: Miestne spoločenstvo a Miestny odbor Matice slovenskej v Padine, 2010. ISBN 978-86-901823-3-6.
[8] Miestne spoločenstvo Kovačica. Kovačica 1802–2002: Zborník prác pri dvestoročnici mesta. Báčsky Petrovec: AST Kultúra, 2002. ISBN 86-903911-0-X.
[9] GAŠPAROVSKÝ, Jozef. Selenča: 1758-1998. Báčsky petrovec (Republika Srbsko): Slovan-Progres, 1998. ISBN 86-7103-134-9.
[10] Obecněji celý Vojvodinský Banát
[11] Např: Národný kalendár obyčajný rok 2010. Báčský Petrovec: Slovenské vydavateľské centrum, 2009, roč. 89. ISSN 0354-1029.
[12] Např: Dolnozemský Slovák. Báčky Petrovec: Slovenské vydavaťelské centrum v Báčskom Petrovci, 2012, 17 (32), č. 3. ISSN 1454-5489.
[13] Nejednalo se ještě o armádu Turecka v dnešním slova smyslu, ale o jednotky Osmanské říše
[14] Původem Habsburk, v době podepsání císařem Svaté říše římské národa německého a českým a uherským králem
[15] Pravobřežní část dnešního města Budapešť, které vzniklo 1. Ledna 1873 spojením Budína, Starého Budína a Pešti
[16] Nespokojenost ukazuje např. vzpoura v Senici roku 1673.
[17] BORGUĽA, M. a ŠVIHRAN, L. Tu sa usadíme. Tatran Bratislava, 1979, s. 12–13.
[18] Zpracováno dle Slováci v Srbsku. [online] Hospodářská a kulturní studia (HKS). Dostupné z: <http://www.hks.re/wiki/slovaci_v_srbsku> a Dôvody sťahovania sa Slovákov na Dolnú zem. [online] © 2004 exil.sk. Dostupné z: <http://www.exil.sk/?id=827&tree_id=99800>.
[19] Od roku 1804 hovoříme o Rakouském císařství. V roce 1867 se díky rakousko-uherskému vyrovnání tento státní útvar transformuje do Rakouska-Uherska.
[20] ČÁP, Peter. Slováci ve Vojvodině. Plzeň, 2005. Bakalářská práce. Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická. Vedoucí práce Mgr. Filip Tesař, s. 8.
[21] Některé Slovenské vesnice se nachází na Jih od Vojvodiny, všechny ale jsou v rovinaté části Srbska. Nejjižnější (Boljevci, Ašanja) zasahují zhruba po úroveň Bělehradu.
[22] ČÁP, Peter. Slováci ve Vojvodině. Plzeň, 2005. Bakalářská práce. Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická. Vedoucí práce Mgr. Filip Tesař, s. 4–5.
[23] V roce 1780 Habsburkové vymřeli po přeslici. Jejich místo zaujala Habsbursko-lotrinská dynastie.
[24] BÁĎONSKÝ, Miroslav. Úloha l’udovej hudobnej a folkórnej tvorby pri zachovaní identity Slovákov vo Vojvodine. s. 27, Báčsky Petrovec, 2009. Diplomová práce. Univerzita v Novom Sade Pedagogická fakulta v Sombore. Vedoucí práce Dr. Milovan Miškov.
[25] Sáláš s dlouhým „á“ je trochu jiná než Slovenská salaš, která je domečkem pro pastýře. V případě sálaší se jedná o samostatné stavení uprostřed velkých ploch polí. Přes léto obývali tyto sálaše, čímž ušetřili mnoho času důležitého pro sklizeň.
[26] Se silnou převahou slovenského obyvatelstva. Například Padina má 5575 obyvatel což je 96,79 % z celkového počtu. Údaje jsou z roku 2002. Mezi další patří: Báčky Petrovec, Kulpín, Hložany, Pivnica, Selenča, Novi sad, Kovačica, Stará Pazova, Lug, Jánošík, Kisáč, Bielo Blato, Hajdušica a další.
[27] Dnes je toto území součástí jižního Slovenska a severního Maďarska
[28] Zde je v současné době „centrum“ Slováků v Maďarsku.
[29] Další části Vojvodiny jsou Banát a Sriem.
[30] Novohrad kolískou sťahovania Slovákov na Dolnú zem. [online]. KULPÍN, © 2013 [cit. 19. 2. 2013]. Dostupné z: <http://www.kulpin.net/aktuality/novohrad-koliskou-stahovania-slovakov-na-dolnu-zem.html>.
[31] 3. listopadu 1918, Villa Giusti
[32] V této době ovšem není součástí SHS oblast Banátu a Báčky.
[33] Část Banátu, který byl obydlen Slováky, se stal součástí Rumunska.
[34] The collapse of Austria-Hungary. In: Britannica: fact matter [online]. 2013 [cit. 2013-02-13]. Dostupné z: <http://www.britannica.com>.
[35] Do roku 1939 bylo toto označení vžité pro 1. světovou válku.
[36] Padina 1806–1996. Nový Sad: Biroelectronic, 1996. ISBN 86-901823-1-4, s. 50.
[37] německých
[38] Slováci v Srbsku. In: Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Kristýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 2012-10-29]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
[39] Kovačica 1802–2002: Zborník prác pri dvestoročnici mesta. Báčsky Petrovec: AST Kultúra, 2002. ISBN 86-903911-0-X, s. 79.
[40] Slováci v Srbsku. In: Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Kristýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 2012-10-29]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
[41] Místní říkají, že to byla malá Amerika.
[42] Ján Brna, ředitel základní školy v Báčky Petrovci, září 2012
[43] NAGY, Peter. Vymrú Slováci vo Vojvodine? [online] áno! magazín, 2011. [cit. 6. 12. 2014]. Dostupné z: <http://www.anomagazin.sk/vydanie/30/?page=3>.
[44] Národný kalendár obyčajný rok 2010. Báčský Petrovec: Slovenské vydavateľské centrum, 2009, roč. 89. ISSN 0354-1029, s. 138.
[45] Jako příklad může posloužit srbské zdravo! Tento pozdrav ve velké míře nahrazuje pozdravy slovenské.
[46] Národný kalendár 2011. Slovenské vydavateľské centrum Báčsky Petrovec. Zostavovateľ: Vladimír Valentík. ISSN 0354-1029, s. 328.
[47] Rajčata.
[48] Slováci v Srbsku. In: Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Kristýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 2012-06-03]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
[49] Není výjimkou, že jich je hodně přes 90 %
[50] Slováci v Srbsku. In: Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Kristýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 2012-06-03]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
[51] Existují zde jak třídy čistě slovenské tak srbské s některými předměty ve slovenštině.
[52] Rozhovory s představiteli Národnostní rady slovenskej národnostnej menšiny, léto 2010.
[53] Rozhovory s představiteli Národnostní rady slovenskej národnostnej menšiny, léto 2010.
[54] Zde se nejedná o statistické údaje, ale o čísla, která řeklo několik našich respondentů nezávisle na sobě.
[55] Slováci v Srbsku. In: Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Kristýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 2012-06-03]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
[56] Tito lidé se dříve vraceli do Jugoslávie, protože tam podle jejich vlastních slov byla lepší politická i ekonomická situace
[57] Z rozhovorů s učitelem Miroslavem Báďonským, Lug, září 2013
[58] Jedná se o slovenskou evangelickou církev augsburského vyznání v Srbsku.
[59] Viz kapitola „Dolná zem“ s. 6.
[60] V překladu Jehož země, jeho náboženství, Augšpurský náboženský mír 1555
[61] slovenská evangelická církev augsburského vyznání v Srbsku.
[62] ČÁP, Peter. Slováci ve Vojvodině. Plzeň, 2005. Bakalářská práce. Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická. Vedoucí práce Mgr. Filip Tesař, s. 39.
[63] Tyto rozhovory proběhly v létě 2010
[64] Slováci v Srbsku. In: Pavel HANUŠ, Eva BOSÁKOVÁ a Kristýna SATARYOVÁ. Pestrá Evropa [online]. 2011 [cit. 2012-06-03]. Dostupné z: http://krajane.czu.cz/wiki-pkokaisl/doku.php?id=slovaci_v_srbsku
[65] Slovenská evangelická a. v. církev v Srbsku [online]. [cit. 2013-01-22]. Dostupné z: http://www.ecavyu.com/indexp.html
[66] SEDLÁKOVÁ, Zuzana. Slováci nebo Srbové? Historie a současnost slovenské enklávy v srbské Vojvodině. Praha, 31. 3. 2010. Bakalářská práce. ČZU. Vedoucí práce doc. Ing. PhDr. Petr Kokaisl, Ph.D.
[67] SEDLÁKOVÁ, Zuzana. Slováci nebo Srbové? Historie a současnost slovenské enklávy v srbské Vojvodině. Praha, 31. 3. 2010. Bakalářská práce. ČZU. Vedoucí práce doc. Ing. PhDr. Petr Kokaisl, Ph.D.
[68] Republika Srbsko. ZÁKON O NÁRODNOSTNÝCH RADÁCH NÁRODNOSTNÝCH MENŠÍN. In: Službeni glasnik Republike Srbije. 2003. Dostupné z: <http://www.slovackizavod.org.rs/…pdf>.
[69] Narodnostná rada slovenskej národnostnej menšiny [online]. [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: <http://www.rada.org.rs/>.
[70] Národnostná rada slovenskej národnostnej menšiny. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Slovackizavod.org.rs [online]. [cit. 2012-02-10]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/
[71] Národnostná rada slovenskej národnostnej menšiny. BABIAK, Michal. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Slovackizavod.org.rs [online]. [cit. 2012-02-10]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/pozoriste/slovacko-vojvodjansko-pozoriste
[72] Slovenský jazykovědec a etnograf 19. století, celým jménem Pavel Josef Šafárik (Česky Šafařík)
[73] Oficiálně byla registrována až v roce 1948, což ovšem nikterak nebránilo bohaté kulturní činnosti.
[74] BRTKOVÁ, Anna. Slovenský kultúrno-umelecký spolok P. J. Šafárika, Nový Sad. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/narodna-kultura/kulturno-umetnicka-drustva/2834
[75] BOLDOCKA, Annamaria. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Slovackizavod.org.rs [online]. [cit. 2012-02-10]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/kultura-i-sira-javnost/matica-slovacka-u-srbiji
[76] BOLDOCKA, Annamaria. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Slovackizavod.org.rs [online]. [cit. 2012-02-10]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/kultura-i-sira-javnost/matica-slovacka-u-srbiji
[77] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: http://www.slovackizavod.org.rs/
[78] Jeden z oslavujících, Kulpínský festival vaření guláše – 2011.
[79] Stretnutie v pivnickom poli. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije
[80] Prehliadka slovenskej ochotníckej divadelnej tvorby – Divadelný vavrín. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije/
[81] Divadelný festival DIDA. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije/
[82] Tancuj-tancuj. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije/
[83] Slovenské národné slávnosti. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/
[84] Zlatý kľúč. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije/
[85] Prehliadka slovenskej detskej divadelnej tvorivosti 3xĎ. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije/1946
[86] Letí pieseň, letí. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije/1943
[87] Výtvarné. ÚSTAV PRE KULTÚRU VOJVODINSKÝCH SLOVÁKOV. Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov [online]. Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. dostupné z: http://slovackizavod.org.rs/manifestacije/
[88] Zpracováno dle: HANUŠ Pavel. Kulturní specifika slovenské národnostní menšiny v Srbsku, Praha, 2013. Bakalářská práce. Česká zemědělská univerzita. Vedoucí práce doc. Ing. PhDr. Petr Kokaisl, Ph.D.
[89] Možnost poslouchat i online: http://tunein.com/radio/Radio-Novi-Sad-2-905-s86579/
[90] ČÁP, Peter. Slováci ve Vojvodině. Plzeň, 2005. Bakalářská práce. Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická. Vedoucí práce Mgr. Filip Tesař, s. 37.
[91] Měsíčník
[92] Vychází každé dva měsíce
[93] Rozhovory s představiteli Národnostní rady slovenskej národnostnej menšiny, léto 2010.
[94] Např.: Markýzu, televizi Joj a další.
[95] Tuto televizi je možno sledovat online na stránkách: http://www.tvpetrovec.com/
[96] Vesnice v Banátu.
[97] Autor tuto televizi osobně navštívil a udělal pro ni rozhovor, který je dostupný na: http://www.youtube.com/watch?v=h_G-FU-0C3E&feature=youtu.be&noredirect=1
[98] Dostupné z: http://www.rtv.rs/
Celý příspěvek / Full Text Paper: Slováci ve Vojvodině
Bibliografie
- BÁĎONSKÝ, Miroslav. Úloha l’udovej hudobnej a folkórnej tvorby pri zachovaní identity Slovákov vo Vojvodine. s. 27, Báčsky Petrovec, 2009. Diplomová práce. Univerzita v Novom Sade Pedagogická fakulta v Sombore. Vedoucí práce Dr. Milovan Miškov.
- BAKSOVÁ, Vesna. O životě a zvykocho Slovákov v Markovci Našickom. 2005. ISBN 953-7277-02-X.
- BOLDOCKA, Annamaria. Matica slovenská v Srbsku. [online] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov. [cit. 10. 2. 2012]. Dostupné z: <http://slovackizavod.org.rs/kultura-i-sira-javnost/matica-slovacka-u-srbiji>.
- BORGUĽA, M., ŠVIHRAN, L. Tu sa usadíme. Tatran Bratislava, 1979.
- BRNJIK, Ž. Jelisavac: slovenská rodná dedina. 1. vyd. Jelisavac: Savez Slovaka RH i MS Jelisavac, 2007. 152 s. ISBN 978-953-7277-10-9.
- BRTKOVÁ, Anna. Slovenský kultúrno-umelecký spolok P. J. Šafárika, Nový Sad. [online] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: <http://slovackizavod.org.rs/narodna-kultura/kulturno-umetnicka-drustva/2834>.
- ČÁP, Peter. Slováci ve Vojvodině. Plzeň, 2005. Bakalářská práce. Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická. Vedoucí práce Mgr. Filip Tesař.
- ČERNI, Ružica; MIKSAD, Vlatko; SUDECKÝ, Ratko. Slovenské divadlo v Iloku 1914– 2008. Bratislava: Matica Slovenská, 2008. ISBN 978-953-283-015-6.
- Divadelný festival DIDA. [online] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov, Novi Sad, © 2013 [cit. 19. 2. 2013]. Dostupné z: <http://slovackizavod.org.rs/>.
- Dolnozemský Slovák. Báčky Petrovec: Slovenské vydavaťelské centrum v Báčskom Petrovci, 2012, 17 (32), č. 3. ISSN 1454-5489.
- Dolnozemský Slovák. Báčky Petrovec: Slovenské vydavaťelské centrum v Báčskom Petrovci, 2009, 14 (29), č. 1. ISSN 1454-5489.
- Dolnozemský Slovák. Báčky Petrovec: Slovenské vydavaťelské centrum v Báčskom Petrovci, 2010, 15 (30), č. 3. ISSN 1454-5489.
- Državni zavod za statistiku. [online]. 2006 [cit. 2013-04-28]. Dostupné z: http://www.dzs.hr/.
- HANUŠ Pavel. Kulturní specifika slovenské národnostní menšiny v Srbsku. Praha, 2013. Bakalářská práce. Česká zemědělská univerzita. Vedoucí práce doc. Ing. PhDr. Petr Kokaisl, Ph.D.
- Kovačica 1802–2002: Zborník prác pri dvestoročnici mesta. Báčsky Petrovec: AST Kultúra, 2002, s. 79. ISBN 86-903911-0-X.
- KURIC, Andrej. 140 rokov slovenskej školy v Iloku/90 rokov slovenského divadelníctva v Iloku. 1. vyd. Osijek: Grafika, 2004. (87 s.) ISBN: 935-98927-7-5.
- KURIC, Andrej. História Slovákov v Chorvátsku. [online] Savez Slovaka Hrvatske, 2010 [cit. 27. 10. 2012]. Dostupné z: <http://www.savez-slovaka.hr/sk/o-nama/historia-slovakov-v-chorvatsku>.
- KURIC, Andrija a Branka BAKSA. 15 rokov Zväzu Slovákov v Chorvátskej republike: Slováci v Chorvátsku včera, dnes, zajtra. Našice: Zväz Slovákov v Chorvátskej republike, 2007. 194 s. ISBN 978-953-7277-10-0.
- KVASNOVSKI, Josip a Štefánia CHOVANCOVÁ. Zlaté perá. 2010., s. 5, ISBN 978-953-95327-0-2.
- KVASNOVSKI, Josip. Slovník oravsko-kysuckého nárečia Slovákov v Josipovci. Josipovac: Matica Slovenská, 2006. 92 s. ISBN 953-95327-0-1.
- Letí pieseň, letí. [online] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov, Novi Sad, © 2013 [cit. 19. 2. 2013]. Dostupné z: <http://slovackizavod.org.rs/…1943>.
- Manifestácie, festivaly a celomenšinové podujatia. [online] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov, Novi Sad, © 2013 [cit. 2013-02-19]. Dostupné z: <http://slovackizavod.org.rs/manifestacije>.
- Miestny odbor Matice slovenskej v Padine. Padina 1806–1996. Nový Sad: Biroelectronic, 1996. ISBN 86-901823-1-4.
- SATARYOVÁ, Kristýna, Linda KOLÁŘOVÁ a Jana BREJCHOVÁ. Slováci v Chorvatsku. [online]. 2013 [cit. 24. 11. 2014]. Dostupné z: <http://www.hks.re/wiki/sl…>.
- SATARYOVÁ, Kristýna, Linda KOLÁŘOVÁ a Jana BREJCHOVÁ. Slováci v Černé Hoře. [online]. Hospodářská a kulturní studia, Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze, 2013 [cit. 10. 11. 2014]. Dostupné z: <http://www.hks.re/wiki/montenegro>.
- SEDLÁKOVÁ, Zuzana. Slováci nebo Srbové? Historie a současnost slovenské enklávy v srbské Vojvodině. Praha, 31. 3. 2010. Bakalářská práce. ČZU. Vedoucí práce doc. Ing. PhDr. Petr Kokaisl, Ph.D.
- SKLABINSKÁ, Milina; Katarína MOSNÁKOVÁ. Slováci v Srbsku: z aspektu kultúry. Nový Sad: Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov, 2012. ISBN 86-879-4706-2.
- Slovenská evanjelická a. v. cirkev v Srbsku. [online]. [cit. 22. 1. 2013]. Dostupné z: <http://www.ecavyu.com/indexp.html>.
- SPEVÁK, M., Slováci v Čiernej Hore, Podgorica, 2008.
- Stretnutie v pivnickom poli. [online] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov, Novi Sad, © 2013 [cit. 19. 2. 2013]. Dostupné z: <http://slovackizavod.org.rs/>.
- Tancuj-tancuj. [online] Ústav pre kultúru vojvodinských Slovákov, Novi Sad, © 2013 [cit. 19. 2. 2013]. Dostupné z: <http://slovackizavod.org.rs/>.
- The collapse of Austria-Hungary. In: Britannica: fact matter [online]. 2013 [cit. 13. 12. 2013]. Dostupné z: <http://www.britannica.com/>.
- Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí. [online]. [cit. 5. 3. 2013]. Dostupné z: <www.uszz.sk/>.
- URBAN, Kristián, Samko KUKUČKA a Miloslav KOLÁR-FICO. Lug – dedinka v údolí. Prvých 105 rokov 1902–2007. Stará Pazova: GKP SavPO, 2008.
- UŠÁK, V. Slováci v Chorvátsku: Historický náčrt. 1. vyd. Cleveland: Slov. ústav, 1978.
- VEREŠ, A. N. N. LUG. Báčski Petrovec: Kníhtlačiareň úč. spol. Petrovec, 1930.
- VINČAK, R. Katalog knjiga zavičajne zbije/katalóg kníh regionálnej zbierky Croslovaciká. Našice, 1998–2009.